2020 Dakar

lieve mensen

Allereerst van deze plaats een heel gezegenden en gezond nieuwjaar.
In december hebben we sinterklaas gevierd op het schip. De avond van te voren vullen we alle schoenen die op de gang staan met wat pepernoten en hebben daar veel plezier bij, Vele schoenen werden verstopt.

De hele maand december zijn er veel activiteiten, er is elke avond wel iets te doen.
Hier is 24 december een vrije dag en 1ste kerstdag. Op 1ste kerstdag is er een heerlijk ontbijt en een uitgebreide brunch. Dat is een applausje waard voor de keuken.

2de kerstdag is hier een gewone werkdag, op 30 december hebben een paar nederlanders ongeveer 800 oliebollen gebakken. zo brengen wij onze tradities hier op het schip en dat wordt erg gewaardeerd. Ze smaakten fantastisch

Er was wel wat vuurwerk te zien in Dakar. Op het ship mag geen vuurwerk afgestoken worden in verband met brand gevaar.

Op het schip wordt engels gesproken maar we zijn nu al 2 jaar in een Franstalig land. Vorig jaar kon ik op het schip frans voor beginners volgen wat ik ook gedaan heb en dit jaar ook een beginners cursus Wolof gedaan. Het meeste ben ik alweer vergeten het was ook maar een paar avonden, maar toch, ik kan mensen groeten in frans en Wolof en vragen hoe het met ze gaat. Eten en drinken bestellen in een restaurant en afdingen op de taxi kosten en patiënten  in frans de nieuwe afspraak geven. Mensen hier in Senegal vinden het fantastisch als je in het wolof vraagt hoe het met ze gaat.

Senegal heeft goede wegen zelfs met verkeer borden boven de weg. Er rijden ook goede bussen rond waar we veel gebruik van maken. het is heel goedkoop en leuk om te doen. Zo zijn we met de Dem Dik bus naar Pink lake geweest.

Pink Lake. Door zout en algen en het verdampen van het water  krijgt het meer zijn roze kleur. Er wordt veel zout uit het meer gehaald.  Werkers kunnen dat maar 6 uur per dag en drie dagen per week doen.

Hier is ook het einde van de Parijs-Dakar race en wij hebben ook even een rondje gedaan in een four wheel car.

Op nieuwjaars dag zijn Diane en ik een paar dagen weggeweest. We hadden met de kerst gewerkt en hadden vrij van af 1 januari tot zondag 5 januari. 1 januari al vroeg  7.00 uur konden we mee rijden met een mercy ships auto naar het vliegveld en vandaar gingen we verder met lokaal vervoer. Er zijn altijd mensen die je graag willen helpen en wat engels spreken en zo werd ons gewezen waar we moesten gaan staan wachten op de eerste bus. Die bracht ons naar de doorgaande  weg uitstappen en daar weer wachten tot er een bus langskomt. Best spannend als je geen frans spreekt en alleen de plaatsnaam kunt noemen waar je naar toe wilt. Gelukkig heb ik Maps.me op mijn telefoon en kan volgen waar we naar toe gaan. Dat was de goede richting.IMG_2020

Halverwege zijn we uitgestapt in Nguekhokh. fullsizeoutput_16f6

Nu moesten we een ander bus vinden. Die kwam niet, maar er stopte wel een auto die ons wel naar La Somone wilde brengen.  Maar hij ging niet de goede kant op!! Hij sprak geen engels en wij geen frans ha ha.
OH gelukkig hij moest even geld afgeven thuis zodat ze eten konden kopen. Misschien wilde hij ook wel even laten zien dat hij 2 blanke dames in zijn auto had. Want 2 keer na elkaar verscheen er een vrouw in de deur. Het leek ook wel een plaatsje waar nou niet echt toeristen komen zeg maar.

in La Somone hebben we een paar heerlijke  overnachtingen. in residence St James.

Een uitstapje naar de Lagune met mijn vele vogels en Pelikanen.

Deze vrouwen zijn onderweg naar de zeevruchten farm.

Wij hebben daar onze eerste oester en ander zeevruchten gegeten. Zo uit het water rauw of gegrild op ons bord.

Wee terug naar Dakar met het lokale vervoer.  Was een reis van 5 uur tot het begin van Dakar. Vandaar moesten we weer met een Dem Dik bus naar de haven en lopen naar het schip.

In de haven komen we al maanden  uien uit Nederland tegen. Het zijn er zoveel dat je je afvraagt of er nog wel uien in Nederland zijn

lieve mensen dat was het weer voor even.
Op dit moment is het wat rustiger in outpatient. Deze week starten de operaties weer dus het wordt vanzelf weer drukker.